HABERLER
Artık sahte ürünler yakılarak imha edilmeyecek
Haberlere Geri Dön
Tescilli Markalar Derneği’nin eski başkanlarından, perakendecilerin taklitle mücadelesini yapan hukukçu Vehbi Kahveci, markalardan onay aldı. Artık sahte ürünler yakılarak imha edilmeyecek, ihtiyaç sahiplerine verilecek
Bu yıl 23-24 Kasım tarihlerinde 16’ncı kez düzenlenen Perakende Günleri’nde kürsünün gündemi kâr baskısı, verimlilik artırma kaygısı ve dolar kuruydu ama sektörün önemli sorunlarından bazıları da kahve aralarının gündemi oldu. Sektörün dert babası, Kahveci Hukuk Bürosu’nun kurucusu Vehbi Kahveci özellikle taklit ürünlerle ilgili olarak yıllardır markalar adına en büyük mücadeleyi veren isimdir. Bunun için her mecrada destek aradı, bir dönem, “Pazarda gördüğünüz taklit ürünleri bize haber verin” diyerek ev kadınlarından da destek istedi. DKNY, Levi’s, Lacoste, Adidas, Burberry, Cacharel, Diesel, Puma, Reebok gibi yabancı markaları temsil eden Tescilli Markalar Derneği’nin bir dönem başkanlığını da yapan Kahveci ile yıllar önce yaptığımız bir sohbette, yakalanan taklit ürünlerin yakılarak imha edildiğinden, oysa bu ürünleri ekonomiye kazandırmanın yolları olduğundan bahsedip neler yapılabileceğini konuşmuştuk. Dün Perakende Günleri’nin düzenlendiği Lütfi Kırdar’da karşılaştığımız Vehbi Kahveci, “5 yıl süren çabalarım sonuçlanmaya başladı” dedi. Artık taklit ürünlerin yakılmayacağını, ihtiyaç sahiplerine dağıtılacağını söyledi. Kahveci, bunun, çanta ve ayakkabıyı kapsamayacağını, sadece tekstil ürünleri için uygulanacağını özellikle vurguladı. “Çünkü çanta ve ayakkabıda markayı gizlemek mümkün olmuyor. Bu da marka sahibine zarar veriyor” dedi.
Peki süreç nasıl işleyecek? Yakalanan ceketlerin, gömleklerin, tişörtlerin
üzerindeki markalar ve etiketler kesilecek, yerine bu amaçla kurulan Vektör
Marka Ofisi’nin etiketleri dikilecek. Ürün belki vitrindeki bin liralık bir
tişörtün aynısı olacak ama üzerindeki marka “Vektör” olacak. Yakalanan tüm
taklit tekstil ürünleri artık bu markayla Kızılay’a teslim edilecek. Kızılay da
dağıtımı yapacak. Markaları ikna etmek zaman almış ama bir şey çok etkili olmuş.
Vehbi Kahveci dedi ki,
“Yakılarak imha edilen ürünlerin video kayıtlarını markaların temsilcilerine
gönderdik. Çok üzücü bir görüntü tabii. Hem emek, hem zaman, hem parasal kaynak.
Bulduğumuz çözüm, üzerinde marka olmadığı için ürünün orijinalini üretenleri
rahatsız etmeyecek. Aslında bir şerden hayır doğacak. Şimdi markalar teker teker
onay veriyor. Yakında Kızılay teslimatlarımız da başlar.”
1.3 MILYAR DOLARLIK SAHTE TEKSTİL
Dünyada 1 trilyon dolara ulaşan sahte ürün pazarının Türkiye’de yaklaşık 17.2
milyar dolar olduğu tahmin ediliyor. Pazar, lüks ürünler pazarındaki büyümeye
paralel olarak büyüyor. Dünya genelindeki taklit, korsan ve kaçak ürün
ticaretinin ekonomik büyüklüğü 1 trilyon dolara yaklaşmış durumda. Dünyada sahte
ürünlerin yüzde 29’unu aksesuvar, yüzde 27’sini saat, yüzde 12’sini elektronik
ve 8’ini giyim eşyaları oluşturuyor. Bu veriden hareketle 1.3 milyar dolarlık
bir taklit giysi üretiminden söz edilebiliyor.
ESEN Y. EVRAN/GAZETE HABERTÜRK
Kaynak: http://www.haberturk.com/ekonomi/is-yasam/haber/1327913-kizilay-burberry-chanel-prada-dagitacak